اوقات شرعی بیرجند

جذب خبرنگار افتخاری
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
طنین یاس
دفتر اموربانوان استانداری
تولید ایرانی
نشر خبر
کد مطلب: 25296  |  
تاریخ انتشار : 7. خرداد 1396 - 10:15
به اعتقاد کارشناسان صنایع غذایی زولبیا و بامیه اصلا ماده غذایی مفیدی تلقی نمی‌شوند.

به گزارش زنان شرقی ،مصرف فراوان زولبیا و بامیه در ماه رمضان به صورت عادت درآمده ولی با توجه به تقاضا به بازار عرضه می‏شود،که  بهتر است مصرف‏کنندگان این شیرینی به خاطر داشته باشندچون در ماه رمضان معمولا فعالیت بدنی کمتر و نظم وعده‏های غذایی متفاوت است خوردن زولبیا و بامیه  افراد اضافه‌وزن و چاقی بدنبال داردو می‏تواند باعث دریافت انرژی مازاد و افزایش وزن شود.

در باره مقدار مصرف این شیرینی‌ها ی ویژه ماه رمضان باید گفت مقدار مجازی برای مصرف آنها، تعریف نشده است و به‏طور کلی هر چه این شیرینی‌ها کمتر مصرف شوند، بهتر است.

مصرف زولبیا در افرادی که دچار مشکلات متابولیسم، افزایش قندخون و بالا بودن کلسترول هستند، می‏تواند باعث تشدید مشکلاتشان شود.کیفیت مواد تشکیل‌دهنده هم مشکلزاست. مثلا برای طبخ زولبیا و بامیه باید آنها را در مقدار زیادی روغن غوطه‏ور کرد.- افزایش دمای روغن که گاه به حرارت جوش هم می‏رسد-و مقدار زیادی از روغن به دلیل وجود آرد، جذب آن می‏شود و در نهایت کالری آن بسیارافزایش می‏یابد.

همچنین باید بدانیم که دما و زمان طبخ هم مطرح است؛ هر چه مدت طبخ و حرارت بالا باشد، احتمال اکسیدشدن روغن و تولید ترکیب‌های سرطان‏زای اسیدهای چرب ترانس در آن افزایش می‏یابد.البته در اکثر موارد، بهداشت در تهیه این ماده غذایی رعایت نمی شود.

به گفته دکتر سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه، زولبیا و بامیه‌ای که با روغن چند بار مصرف شده، درست می‌شود، دشمن قلب و سیستم گردش خون است زیرا مملو از قندهای تصفیه شده و چربی‌های اشباع هستند و ممکن است در اثر جوشیدن، مواد سمی در آنها ایجاد شده باشد.

افراد ی که زولبیا و بامیه مصرف می‌کنند، به نفع آنهاست تا قند مورد نیاز بدنشان را با خوردن خرما و شیر و یا کشمش و چای و یا حتی آبمیوه تازه جبران کنند تا ولع خوردن زولبیا و بامیه هم در آنها کاهش پیدا کندزیرا سرطان زایی اینگونه زولبیا و بامیه‌ها کاملا اثبات شده است ومعمولا سرطان‌های روده باریک و لوزالمعده را ایجاد می‌کند.

در نهایت باید گفت در علم تغذیه، زولبیا و بامیه ماده غذایی مفید تلقی نمی‌شوند. البته در میان زولبیا، بامیه و حتی گوش‌فیل، بهتر است 1 تا 2 عدد‏ بامیه را انتخاب کنید، آن هم از نوع کوچک که واحد مشخصی از کالری دارد.

منبع:قدس