بعد از انتقادات مردم در خصوص فرایندهای پستی و تحویل مرسوله، محمود لیایی، معاون وزیر و مدیرعامل پست توضیحاتی در این خصوص ارائه داد.
گروه علم و پیشرفت زن امروز؛ دم اطلاعرسانی دقیق پست در مورد زمان تحویل مرسوله، معیوبرسیدن بسته و برخی اشکالات دیگر، مواردی بود که اعتراض مردم را نسبت به عملکرد پست بههمراه داشتهاست. پس از آنکه در گزارشی به بیان این مشکلات از زبان مردم پرداختیم(اینجا بخوانید)، مدیرعامل پست در گفتگو با زن امروز، در خصوص این موارد توضیحاتی ارائه داد و از راهاندازی یک زیرساخت فنی بهروز برای حل مشکل اطلاعرسانی زمان تحویل بسته خبر داد.
گفتگو با «محمود لیائی» معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل پست را در ادامه بخوانید:
فارس: یکی از موارد پرتکرار در نظراتی که ذیل پویشها ثبت میشود این است که چرا بعضی از بستههای پستی معیوب به دست گیرنده میرسد؟ حتی برای برخی از مرسولههایی که در زمان تحویل به پست قید میشود که شکستنی است.
لیائی: قبول داریم که این اتفاق در مواردی رخ میدهد اما این مسئله را باید در نظر گرفت بین سیصد میلیون مرسوله در سال با توجه به اینکه هر مرسوله ممکن است ده بار از ابتدا تا انتهای کار جا به جا شود، ممکن است آسیبهایی نیز به وجود آید، به هر حال این مرسولهها از مبدا تسمه نقالهها در مرکز تجزیه و مبادلات تا سیر مراحل رهسپاری در مراکز استانی، شهرستانی و روستاها تعداددفعات زیادی جابجایی دارند و ممکن است به هر دلیلی این اتفاق رخ دهد.
البته ما برای این اتفاقات تدابیری را در نظر گرفتهایم مثل بحث پرداخت غرامت، این کار تقریبا جزو کارهای روتین ما هست و ما نیز غرامت محصولاتی که به صورت معیوب به دست مشتری رسیده است پرداخت می کنیم.
البته این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که این اتفاق در همه جای دنیا عرف است، به طور مثال اگر فیلمهای مختلف مراکز تجزیه و مبادلات مخصوصا در کشورهای پرجمعیت مثل هند و چین را ببینید این اتفاق در تمام پستهای دنیا میافتد و پرداخت غرامت جزو ابزارهای جبران خسارت است، هرچند قبول داریم باید همکاران در قسمت تجزیه و مبادلات دقت بیشتری داشته باشند که کمترین آسیب به این مرسولات برسد.
گفتنی است به طور کلی انگیزه همکاران آسیب زدن به اموال مردم نیست اما از طرف دیگر بخشی از غرامتهایی که پرداخت میشود را باید همان افرادی پرداخت کنند که در سیر ارسال مرسولههای پستی دخیل هستند. اگر برای یک مرسوله از ابتدا اظهار شود که شکستنی است، برچسب بخورد و در سیستم هم ثبت شود اما به صورت معیوب یا شکسته به دست گیرنده برسد پست غرامت کامل را پرداخته کرده و از تمام افراد موثر در زمان ارسال آن مرسوله پستی کسر میکند. این یک ابزار است که عوامل پست دقت بیشتری در جابجایی و ارسال مرسولهها داشته باشند. اگر بسته پستی در طی فرایند تحویل، معیوب شود، پست غرامت پرداخت میکند و کارمندانی که در معیوبشدن بسته دخیل بودهاند، جریمه میشوند.